U Jadranu je do današnjeg dana otkriveno 100-injak potopljenih zrakoplova, uglavnom iz Drugog svjetskog rata, a brodova, potonulih od antike do danas, locirano je više od tisuću. Budući da se na Visu 1944. godine nalazio saveznički aerodrom sa samo jednom pistom, a nebom iznad Visa istodobno je kružilo i desetak aviona čekajući svoj red za slijetanje, znalo se dogoditi i da neki od njih ostanu bez goriva ili zbog drugih oštećenja završe u moru.
Tako je u podmorju oko Visa pronađeno 30-ak aviona, uglavnom bombardera iz Drugog svjetskog rata, kao i nekoliko lovaca. Zadnje u nizu otkrića bilo je u moru kod južnog dijela otoka, kada je jedan riječki ronilac 2009. godine na siki, na dubini od 39 metara, otkrio ostatke teškog bombardera B24, poznatog i kao "liberator", a Hrvatski restauratorski zavod formirao je stručni tim koji je istražio olupinu.
Zrakoplov je, vejruje se, srušen u prosincu 1944.
Iako nije pronađen serijski broj jer je rep bio odlomljen, prema podacima iz pedantnih američkih arhiva sve je upućivalo na to da je riječ o zrakoplovu koji je, prije stradanja, uspješno obavio 27 zadataka.
U more kod Visa srušio se u prosincu 1944., a od deset članova posade sedam ih je spašeno.
Najvjerojatnije je riječ o avionu B24, smatra Siniša Ižaković
I upravo kad su svi pomislili da je to to, Siniša Ižaković, iskusni ronilac i instruktor ronjenja, inače vlasnik komiškog ronilačkog centra "ISSA Diving Center", potvrdio nam je vijest da je nedavno u viškom akvatoriju otkrio još jednu olupinu zrakoplova, najvjerojatnije B24.
– Informacija je točna. Naime, na temelju razgovora s jednim komiškim ribarom, prošlog sam mjeseca zaronio i našao olupinu zrakoplova na lokaciji zapadna strana otoka Biševa oko tri-četiri kabela od obale, na dubini od 85-90 metara! Riječ je najvjerojatnije o avionu B24. Zbog loše vidljivosti u prvih nekoliko minuta nisam bio siguran je li riječ o zrakoplovu. Tek nakon fiksiranja konopa bove za konstrukciju, primijetio sam krilo zrakoplova i uključio svjetlo u namjeri boljeg snimanja aviona. Međutim, poslije se taj potez pokazao kao pogreška i uništio sam, nažalost, većinu snimaka. Još čekam potvrde stručnjaka vezane uz pronađenu olupinu – rekao nam je Ižaković, koji nam je ustupio snimke.
Također, dodao je da se sljedeći zaron planira početkom iduće sezone, u ožujku ili travnju, a kad se utvrdi serijski broj zrakoplova koji se nalazi na vertikalnom stabilizatoru repa zrakoplova, moći će utvrditi i njegova povijest, je li doista riječ o "liberatoru", tko su bili članovi posade, gdje je letio, itd.
BOGOLJUB MITRAKOVIĆ/SLOBODNA DALMACIJA
Objavi komentar